piątek, 11 stycznia 2013

BGE - Sterowanie.

Witajcie!

Sterowanie w BGE


Dziś zajmiemy się silnikiem BGE czyli Blender Game Engine. Dzięki niemu,
Blender daje nam możliwość tworzenia gier, dziś zapoznamy się z tym silnikiem.
Na początek pokaże wam, co i jak zrobić aby móc sterować obiektem w grze.
Czas zacząć!



Po uruchomieniu Blendera (2.65a) i utworzeniu nowego projektu, zmieniamy z Blender Render na Blender Game


Blender Game, zmienia nam niektóre zakładki i przystosowywuje je do gier.


Po wciśnięciu klawisza P, zostanie uruchomiona nasza gra, jak na razie nic się nie dzieje.
Wejdźmy teraz w zakładkę Physics i zmieńmy Static na Dynamic


Teraz gdy wciśniemy P, nasz obiekt zacznie spadać, dlaczego? To przez zmieniony tryb fizyki na Dynamic. Aby zapobiec spadaniu, musimy utworzyć coś na czym będzie się zatrzymywał. Zróbmy pod nim Plane i powiększmy (klawisz S). Będzie on pełnił funkcje podłogi. (Plane nie musi być idealnie pod Cube, lepiej gdy Plane znajduje się trochę niżej.) Po ponownym wciśnięciu P, nasz sześcian zostanie zatrzymany przez Plane - o to nam chodziło.

Połowa roboty za nami. Teraz nadamy ruch naszemu sześcianowi. Zmieńmy układ okien na Game Logic.


Myślę, że nie ma potrzeby na razie wyjaśniać każdego okna, zajmiemy się tylko jednym - Logic Editor, czyli tym które jest na samym dole, długie, podłużne. Zaznaczmy nasz sześcian i dodajmy nowy sensor Keyboard, następnie ustawmy klawisz którym będziemy się poruszać do przodu (w moim przypadku W)


Teraz utwórzmy Controller And.


I w końcu Acutator Motion. Tutaj ustawiamy, w jakim kierunku ma się poruszać obiekt po wciśnięciu klawisza wybranego w pierwszym Sensorze. Jako, że ja wybrałem, że po wciśnięciu klawisza W, porusza się do przodu, zmieniamy Loc (Location, pozycja) Y: 0.00 na Y: 0.10, (możliwe, że u was będzie się poruszał w inną stronę po ustawieniu Y, dlatego w takim wypadku należy ustawić na X)


Nie pozostało nam nic więcej niż połączyć to wszystko "przewodami", aby działało.

Uwaga: Zawsze muszą zostać połączone Sensory z Actuatorami!

Teraz sprawdźmy czy działa! Wciśnijmy klawisz P a następnie użyjmy klawisza, którego wybraliśmy, działa?
Na pewno! :)

Należy powtórzyć tę czynność dla każdego klawisza (przód, tył, lewo prawo). Jeżeli chcesz, aby zamiast iść w bok, obracał się w lewo, używasz Rot (Rotation, rotacja) zamiast Loc. Tylko w przypadku klawiszy skręcających lub udających się w bok (A,D, Strzałka w lewo, Strzałka w prawo itp)

Tak wygląda cała moja budowa.


Budowa z rotacją za pomocą klawiszy LeftArrow i RightArrow.


To wszystko! Zrobiłeś swój pierwszy element do gry! :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz